•در آییننامه ارتقا، رویکرد باید به سمت
کیفیت پژوهش باشد نه کمیت پژوهش. بخشی از امتیازات مقالات به مقالات با کیفیت و با
استنادات بالا اختصاص یابد.
•وزن
ارتقا از مقاله محوری به پژوهش کاربردی تغییر جهت یابد. نقش طرحهای فناوری
پررنگتر
شود و در ارزیابی این طرحها بجز مبلغ قراردادها،
به
ارزیابی نوع طرح، میزان اثرگذاری،
کار تیمی، و
مشارکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اجرای طرح توجه شود.
•تشویق
اعضای هیأت علمی به فعالیتهای پژوهشی متمرکز بر اساس یک برنامه پژوهشی
•ضرورت توجه به ویژگیها، ماهیت و اقتضائات هر یک از گروههای علمی درتعیین موارد ارزیابی:
امکان تهیه آیین نامه مجزا برای هر گروه آموزشی: علوم انسانی، علوم، مهندسی، هنر
•در
کنار تولید علم و تبدیل علم به فناوری، ترویج علم نیز مورد توجه جدی قرار گیرد
•حداقل
درصدی از مقالات علمی باید به زبان تخصصی فرد متقاضی باشد
•ضرورت ارزش گذاری بیشتر برای تالیف و تصنیف
کتاب
•تعیین ضوابط و شاخصه های تشخیص، سنجش و
ارزیابی "اثر بدیع و ارزنده هنری
•تدوین
آیین نامه خاص اعضای هیأت علمی پژوهشی
•توجه
به تاسیس شرکتهای دانش بنیان بنحوی که دانشگاه در آنها مشارکت داشته باشد
•آیین
نامه فعلی، مشکلات عدیده برای ارتقای اعضای هیات علمی مراکز پژوهشی ایجاد میکند
•قبل
از هر چیز باید جایگاه پژوهشکده ها در نظام آموزش عالی کشور و انتظارات از آنها
روشن شود
•روشن
شدن وجوه تمایز پژوهشکده ها از دانشگاهها، بنحوی که این دو مکمل هم باشند نه موازی
هم، از تبدیل شدن پژوهشکده ها به دانشگاه (آموزش دانشجو، تولید مقالات علمی ....)
جلوگیری می کند
•بر
این اساس، نحوه تعامل دانشگاهها و مراکز پژوهشی از نظر مبادله محقق و پروژه ها
باید تدوین شود
•پس
از این مرحله و بر اساس روشن شده جایگاه مراکز پژوهشی، می توان به تعیین ضوابط
ارتقای اعضای هیات علمی این مراکز پرداخت
سهشنبه 2 تیر 1394 ساعت 20:39